петак, 9. март 2012.

U jedan čas ujutro



Najzad! Sam! Čuje se još samo kloparanje poneke zakasnele, satrvene kočije. Tokom nekoliko časova imaćemo bar tišinu, ako ne odmor. Najzad! Tiranija ljudskog lica se izgubila, i odsad ću sam biti vinovnik svoje patnje.
Najzad! Dopušteno mi je, dakle, da se razgalim kupanjem u pomrčini! Najpre, dvostruki okretaj u bravi. Čini mi se da će taj okretaj ključa uvećati moju samoću i ojačati barikade koje me sada dele od sveta.
Užasan život! Užasan grad! Da ukratko izložimo protekli dan: video više književnikaod kojih me je jedan pitao da li se može otići u Rusiju kopnenim putem (bez sumnje smatra Rusiju ostrvom); izdašno raspravljao sa urednikom jednog časopisa, koji na svaku primedbu odgovara: "Ovde su okupljeni čestiti ljudi", što podrazumeva da sve ostale listove uređuju lupeži; pozdravio dvadesetak osoba među kojima petnaest meni nepoznatih; podelio stisak ruke u istim razmerama, a nisam bio obazriv da prethodno kupim rukavice; popeo se, kako bih ubio vreme, tokom pljuska, kod neke akrobatkinje koja me zamolila da joj nacrtam kostim za ljupku Veneru; učinio podvorenje upravniku jednog pozorišta, koji mi je, opraštajući se, rekao: "Možda biste dobro učinili da se obratite Z...; to je najnezgodniji, najgluplji i najslavniji od svih mojih pisaca; s njim biste možda mogli doći do nečega. Nađite se s njim, a potom ćemo videti"; hvalisao se (zašto?) mnogim gadostima koje nikada nisam učinio, a kukavički poricao neke druge rđave postupke koje sam izvršio s radošću, prestup iz razmetljivosti, sagrešenje iz bojazni šta će svet reći; odbio jednom prijatelju prirodnu uslugu, a dao pismenu preporuku jednoj preispoljnoj hulji; uh! je li tu odista kraj?
Nezadovoljan svima i nezadovoljan sobom, veoma bih želeo da se iskupim i malo pogordim u tišini i usamljenosti noći. Duše onih koje sam voleo, duše onih koje sam opevao, ojačajte me, podržite me, odagnajte od mene laž i sablažnjiva isparenja sveta; a ti, Gospode Bože moj! udeli mi milost da stvorim nekoliko lepih stihova koji meni samome dokazuju da nisam poslednji među ljudima, da nisam niži od onih koje prezirem!

Нема коментара:

Постави коментар